METALOPLASTYKA - kwiat róży na różne okazje. Technika w gimnazjum.
KONSPEKT LEKCJI - II KLASA GIMNAZJUM TECHNIKA
CZAS 3 x 45 minut
TEMAT: Metaloplastyka - kwiat róży na dzień matki.
CELE Uczeń: * umie rozpoznać i dobrać materiał na produkt, * potrafi ustalić kolejność operacji i dobrać do nich narzędzia, * potrafi wykonać konieczne prace przy wykonaniu produktu, operacje (trasowania, cęcia, wiercenia, piłowania, gięcia). * Ocenia estetykę wykonanej pracy, umie ją zaprezentować.
METODY pogadanka, pokaz gotowego projektu róży, ćwiczenia praktyczne, prezentacja prac uczniów.
FORMY PRACY indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE * materiały: blacha z czterech puszek półlitrowych po napojach, drut miedziany o2 i długości 150 mm, * narzędzia: rysik traserski, cyrkiel, nożyce ręczne do cięcia blachy, wiertło o2, pilnik, wiertarka elektryczna ręczna, szczypce uniwersalne, ołówek papier ścierny.
PRZEBIEG LEKCJI
1. Wstęp Wprowadzenie przez nauczyciela do tematu. Uświadomienie potrzeby wykonania zadania i podanie celu lekcji.
2. Analiza zadania. Nauczyciel dyskutuje z uczniami o cechach materiału jakie powinien spełniać metal użyty do wykonania róży. Następnie prezentuje uczniom trzy próbki blachy np.: 1- stalowa, 2- aluminiowa ocynkowana, 3- aluminiową cienką z puszki po napoju. Uczniowie oglądają i próbują nagiąć próbki blachy. Wybierają próbkę numer 3.
3. Omówienie zadania. Nauczyciel poleca przygotowania blachy z 4 puszek po napoju (np. Coca -Coli), którą uczniowie obcinają, wyprostowują i oszlifowują od strony barwnych napisów ( np. papierem ściernym). Kolejną czynnością jest prezentacja na foli rysunku wykonawczego poszczególnych elementów róży przez nauczyciela, który omawia je i poleca uczniom przerysowania rysunku do zeszytu.( według tego wzoru uczniowie na następnej lekcji wykonają szblony na bloku technicznym do odrysowania na blasze. Ułatwi to i usprawni pracę.) Rysunek wykonawczy składa się z 4 kółek o różnych średnicach: 120, 100,80.60; w każdym kółku rysujemy okrąg o średnicy 20 mm i dzielimy go na równe 5 części, po to aby móc narysować 5 płatków; następnie rysujemy 3 listki połączone ze sobą łodygą która obwiniemy wokół drutu).
4. Plan pracy * przygotowanie blachy * wykonanie rysunku wykonawczego elementów róży i liści na kartce z bloku technicznego. * odrysowanie gotowych szblonów na arkuszach blachy. * cięcie po liniach, * wiercenie otworu, * opiłowanie ostrych krawędzi, * gięcie po oznaczonych liniach, * zagięcie jednej końcówki drutu * montaż elementów kwiatu przez założenie kolejnych części na drut, * zagięcie końcówki drutu w celu przytrzymania płatków kwiatka, * zamocowanie liści, * ocena
5. Kryteria oceniania nauczyciel podaje uczniam kryteria oceniania przed rozpoczęciem pracy, przy ocenie bierze pod uwagę np.: - dokładność i staranność narysowanych elementów, - prawidłowe i bezpieczne posługiwanie się narzędziami, - praca według planu, - prawidłowe połączenie elementów, - estetyczny wygląd pracy, - ład i porządek na stanowisku pracy, - dyscyplina podczas lekcji.
6. Wykonanie zadania. Nauczyciel kontroluje pracę, koryguje błędy, zachęca do pracy. Zwraca uwagę na bhp.
7. Ocena wykonanego zadania. Nauczyciel ocenia wykonaną pracę, motywuje ocenę. Podsumowując pracę uczniów podaje plusy i minusy lekcji.
8.EWALUACJA kosz i walizka w którą uczniowie wpisują uwagi dotyczące lekcji np.: lekcja podobała mi się .... lekcja nie podobała mi się... zmieniłbym w lekcji....
9. Zakończenie zajęć. Uczniowie sprzątaja stanowiska pracy. Nauczyciel podaje temat następnych zajeć.
autorka Iwona Brzęk nauczyciel techniki w gimnazjum. |